ALERTĂ NOUTĂȚI!

,,Călătoria” lui Dan Puric

,,Călătoria” lui Dan Puric

,,Călătoria” lui Dan Puric

de Ovidiu Hurduzeu

,,Ceva ce nu are ,împotrivă’ este ceva insuficient, plictisitor, ratat, în afara drumului erotic” – poeta Angela Marinescu

Odinioară lumea era solidă, trainic ancorată în realitate prin prelungirile sale din imaginar și metafizic. La originea realității stă taina, prea plinul ascunsului ce poate fi trăit doar ca eveniment irepetabil. IIsus Hristos este Evenimentul în Persoană, Persoana-Eveniment. Energia evenimentului  irepetabil – energia hristică – este dragostea care personalizează, reînnoiește, diferențiază, și unicizează o situație dată. Tot ceea ce există în această zonă delimitată de  iubirea hristică este restaurat în plinătatea sa originară și refigurat într-un plan ontologic superior. Această zonă personalist-evenimențială a omului este adevărata sa viață, concretul uman. 

Viața  este heterogenă, conține întotdeauna și alte realități (sacrul, imaginarul). Si cel mai important. Conține acel ,,ceva împotrivă” care creează distanța separatoare (scena în  teatru) și tensiunea energetică necesară producerii  evenimentului unic ce leagă două ființe umane. O dragoste autentică (relația-eveniment)  este bazată întotdeauna pe un ,,a fi împotrivă” inasimilabil, neintegrabil, ireconciliabil din lăuntrul fiecărui ,,eu’’. 

In prezent  halucinația tehnoglobalistă s-a substituit  realității  și a inventat o falsă realitate, o ,,realitate prin aderare” adecvată la aspirațiile, temerile și imaginea de sine a sclavului fericit. Ecranul mobilului  creează un raport de adecvare între sclav și imaginile plăcute în care își oglindește narcisist chipul. ,,Reale’’ sunt doar imaginile din telefonul mobil în care ,,totul se potrivește la fix”, se echilibrează confortabil, fără efort și semne de întrebare  stânjenitoare. Realitatea prin aderare este asemănătoare visului. Visul  este mai real decât realitatea întrucât aderi neconditionat la imaginile sale convergente. In vis nu iei distanță , pentru a evalua ceea ce ti se întâmplă. Aceeași constatare și pentru utopie. Nu-i opui rezistență atât timp cât nu te desprinzi din imaginile sale.  Realitatea prin aderare  și utopia sunt omogene,  totalitare.  Obscene –  îți monopolizează și corup privirile  așa încât nu mai pui sub semnul întrebării rațiunea lor de a fi.

Teatrul  lui Dan Puric este  desprinderea, degajarea  din realitatea prin aderare; spectacolul ca Eveniment într-o lume dominată  de  accidente,  incidente și breaking news-uri vândute la kilogram. Dan Puric este salvarea teatrului însuși. Teatrul trebuie să rămână evenimențial, să păstreze unitatea contrariilor (concordia discors), nu poate exista în planul omogenității care distruge antinomiile și le transformă prin diferite inginerii în soluții convergente. Dan Puric distruge banalitatea incidentului și echilibrul facil al rutinei, destramă perspectivele călduțe și autosatisfacția. Pe scenă, tăcerea lui Dan Puric eliberează energiile vitale pe care sclavii fericiți, pironiți în imagini-simulacru, imagini fără fond,  nu le mai simt ( imaginile  degajate din ecranul telefonului sunt necrozante și energofage, absorb energia în loc s-o degaje). Chiar dacă Dan Puric rămâne uneori nemișcat pe scenă, simți cum pulsează în el o energie vitală. Produce  miracolul  întoarcerii la viață în sensul în care o sămânță înghețată învie. Energia sa nu explodează însă haotic precum în aglutinarea carnavalescă, violentă și obscenă, din  teatrul românesc. de azi. Energia sa este de natură intensivă în genul vibrațiilor muzicale și a intensităților emoționale. Se  manifestă prin  tonuri subtile și nuanțe; nu forța brută, ci energia nuanței  deformează, dislocă, desincronizează și în final transfigurează imaginile-simulacru. Tot prin puterea  nuanței,  Dan Puric  redă actorului   demnitatea pierdută a prezenței sale scenice, taina ei originară. Dintr-o prezență umilitoare, ob-scenă, ca în teatrul  contemporan,  actorul  redevine Prezența-Eveniment.   

In ,,Călătoria”, Dan Puric întrerupe coabitarea  dintre teatru și telefonul mobil, sparge ecranul  și degajă  imaginația  din încrengătura promiscuă a imaginilor-simulacru.. Si ne aduce acasă.  Călătoria se dovedește a fi casa noastră adevărată. Ceea ce noi numim ,,acasă’’  este doar un domiciliu unde ,,avem wi-fi”;   stăm  lipiți de ecrane, invadați   de imagini, copleșiți de parole, coduri și algoritmi;  ,,acasă”  s-a mutat pe tarlaua digitală unde suntem peste tot  și nici unde. 

In ,,Călătoria” lui Dan Puric, ne raportăm la  un nou mod de a privi lumea, la o zonă de claritate maximă unde conștiințele au, în sfârșit, posibilitatea să se  trezească.  La fiecare oprire, au loc perturbări creatoare. In fiecare ,,stație de metrou”, in fiecare ,,gară’’  descoperim un spațiu evenimențial-intensiv,  o lume  heterogenă fără itinerarii prestabilite ce se reînnoiește în fiecare clipă. ,,Stația de metrou” din ,,Călătoria’’ rămâne un eveniment înscris în planul imanent al realității  ( un eveniment care nu are concretețea unui ,,aici” și ,,acum” este un simulacru, o utopie, un vis. ). Deși imanente realității, mișcările evenimențiale  debordează spațiul  normativ al lumii online  și ne trimit spre un altceva ontologic superior.  Acționând în contrapunct,  Dan Puric nu distruge vajnica lume nouă digitală,  doar o transfigurează.

Punctul culminant  al călătoriei. Intr-o stație, la o masă, El o întâlnește pe Ea.  Intâlnirea lor este în primul rând o confruntare cu acel ,,ceva împotrivă”, rezistența – în același timp intimitate și distanțare – care-i propulsează   pe cei doi spre  un alt plan de existență, un altceva decât eul lor digital și imaginile sale. Intre El și Ea se produce  un transfer de energie, o descărcare electrică dintre doi poli opuși.Un eveniment arzând în iubire.

Stația  terminus a călătoriei  este comunitatea celor care respectă darul divin oferit  persoanei, cel  de a fi ea însăși. In teatrul lui Dan Puric, persoana este  acceptată  pentru alteritatea sa,  iubită  pentru acel ,,ceva împotrivă”, unic și incalificabil. Ceea ce Hegemonul digital nu poate să-i ierte lui Dan Puric este imensa sa energie creatoare  născută din relația evenimențială pe care actorul o stabilește cu publicul său. O relație dezvoltată prin  cultivarea consecventă a elementului de rezistență (,,ceva împotrivă’’) care, departe de a se  manifesta ca o excludere intolerantă, o alteritate radicală, pură separare, se prezintă  în chip de întâlnire-eveniment cu ,,celălalt”.  

In noul  ,,acasă” ne regăsim persoana  creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu Cel în Treime. Nu mai suntem separarați  de aproapele nostru, nici  asimilați  în structuri străine  naturii noastre. Ceea ce dă peste cap Algoritmul nu este atât ,,Puric naționalistul”, Puric ,,vedeta ortodoxă”, cât Puric artistul. Oamenii simt că Dan Puric nu-i consideră niște bieți sclavi fericiți. Spectacolele sale trezesc   acel ,,ceva împotrivă”,  cuibărit în adâncul  ființei lor. Odată aflați  pe creasta  Marelui Eveniment istoric ce stă să vină,  această capacitate salvatoare  va țâșni  la suprafață și-i  va mântui.

,,Evenimentul Dan Puric”  este tot mai prezent   în conștiința românilor  într-o vreme în care ,,accidentul Pleșu”, ,,incidentele Liiceanu”, ,,Patapievici” și multe altele asemănătoare dispar treptat din memoria calculatorului. Sistemul  lor începe să emită constant  semnalul Error 404. Dar   nimeni nu se  grăbește să-l reseteze.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Arhivă articole